Najbardziej znane gazety modowe

Stając w saloniku prasowym przed ścianą z prasą zagraniczną masz szeroki wybór gazet o modzie. Jakie są, czym się różnią, co w nich znajdziesz? Pomagamy połapać się w gąszczu vogue'ów, bazaarów i vanitów.
Adele na okładce amerykańskiego VOGUE'a Adele na okładce amerykańskiego VOGUE'a Vogue.com

Vogue

Nazywany biblią mody. W 1892 roku, kiedy ukazał się pierwszy numer magazynu o tym tytule, ukazywał się jako tygodnik. Najbardziej znana jest wersja amerykańska, ale pismo doczekało się wielu edycji - oprócz brytyjskiej, francuskiej, włoskiej i hiszpańskiej, jest także m.in. edycja rosyjska, japońska i indyjska. Poszczególne edycje różnią się od siebie, ale wszystkie łączy zamiłowanie do mody. Vogue ma ogromny wpływ na kreowanie marek i projektantów. Wielu z nich zaistniało i teraz buduje prawdziwe imperia dzięki szefowej edycji amerykańskiej, słynnej Annie Wintour.

Harper's Bazaar

Z tym tytułem powinno się kojarzyć wyrafinowanie. Miesięcznik przechodzi właśnie ''remont'' - trwają prace nad zrobieniem z tytułu pisma jeszcze bardziej luksusowego i elitarnego. Nie chodzi tu tylko o lansowane marki, ale także o wygląd gazety i papier, na jakim jest drukowana. ''Harper's Bazaar'' to tytuł, który ma trafić w potrzeby ok. 3 mln kobiet, które znajdują się na szczycie piramidy jeśli chodzi o dochody i świadomość mody - tak tłumaczy Carol Smith, nowy wydawca magazynu.

Victoria Beckham na okładce Elle Victoria Beckham na okładce Elle Elle

Elle

Elle to synonim podążania za trendami. Tytuł ten pochodzi z Francji (po francusku ''elle'' znaczy ''ona'') i adresowany jest do kobiet, które chcą być na bieżąco z modą i tendencjami. ''Elle'' nie przywiązuje zbyt dużej wagi do marek, a bardziej do efektu, jaki można osiągnąć daną stylizacją. Na rynku prasy panuje opinia, że ''Elle'' ma wierną grupę czytelniczek, których głównym zainteresowaniem jest moda, a inne publikowane w miesięczniku treści traktują jako wartość dodaną.

Amanda Seyfried Marie Claire UK kwiecień 2011 Amanda Seyfried Marie Claire UK kwiecień 2011 fot. skan

Marie Claire

''Marie Claire'', podobnie jak ''Elle'', wywodzi się z Francji. Jej slogan reklamowy, który umieszczono na grzbiecie magazynu, to ''Think Smart, Look Amazing'' (Myśl mądrze, wyglądaj świetnie). Moda w ''Marie Claire'' jest bardziej zachowawcza i przystępniejsza finansowo niż np. w Vogue'u. Czytelniczki sięgające po ten miesięcznik, oprócz mody chcą się także poznać nowości kosmetyczne i poczytać o seksie i związkach. W 2005 roku po wydaniu kilku numerów zamknięto polską edycję pisma.

Carey Mulligan w Carey Mulligan w "W Magazine" W Magazine

W

Na półce w EMPiKu nie sposób przeoczyć magazynu W. Po pierwsze jest dużo większy od reszty gazet, po drugie zaskakuje urodą okładek. ''W'' to w tym przypadku odpowiedź na - who, what, when i why (czyli kto, co, gdzie, kiedy i dlaczego). Redakcja i styliści ''W'' prezentują swoje podejście do mody, często poświęcając połowę numeru jednemu tematowi - jak np. miało przypadek w sesji zdjęciowej pokazującej wystylizowane ?rodzinne życie? Angeliny Jolie i Brada Pitta (sfotografowane prze Stevena Kleina). W ''W'' dużo pisze się także o europejskiej i amerykańskiej socjecie.

Okładka V Magazine nr 74: Candice Swanepoel i Joan Smalls Okładka V Magazine nr 74: Candice Swanepoel i Joan Smalls fashiongonerogue.com

V

''V'' jest stosunkowo młodym pismem - powstało w 1999 roku, a od 2003 roku ma także wersję dla mężczyzn ''VMan''. Ukazuje się co dwa miesiące mieszając styl z kiczem, sławnych z nieznanymi, filozofię z plotkami. Pismo ma duży format i tytuł, który znajduje się na jej środku. Idealna propozycja dla osób, które nie lubią w modzie zaszufladkowania i klasyki.

Nowe gwiazdy Hollywood w sesji dla Vanity Fair Nowe gwiazdy Hollywood w sesji dla Vanity Fair Vanity Fair

Vanity Fair

''Vanity Fair'', czyli ''Targowisko Próżności'' to prawdziwie luksusowy produkt. Choć moda stoi tu na bardzo wysokim poziomie, to nie jest głównym tematem i treścią. Miesięcznik jest mocno zawieszony w Hollywood, traktuje o gwiazdach, filmach, muzyce, kulturze. W Vanity  publikowane są także reportaże o polityce i długie, szczere wywiady. To w rozmowie z dziennikarzem z tego magazynu, Teri Hatcher wyznała, że była molestowana jako dziecko, Jennifer Aniston po raz pierwszy opowiedziała o rozstaniu z Bradem Pittem, a Lindsay Lohan przyznała się do uzależnienia od narkotyków.

Kristen McMenamy na okładce iD, jesień 2010 Kristen McMenamy na okładce iD, jesień 2010 skan iD

i-D

''i-D'', to wieloznaczny tytuł - oznacza identity, czyli tożsamość, ale po przekręceniu liter o 90 stopni okaże się, że masz do czynienia z emotikonem mrugającej, uśmiechniętej buźki. Zmrużone oko to znak rozpoznawczy modelek i modeli pozujących na okładce. Jedno oko jest zawsze zamknięte albo zasłonięte. Pomysłodawcą i założycielem pisma jest dawny dyrektor artystyczny Vogue'a - Terry Jones. Miesięcznik prezentuje modę, sztukę, muzykę widzianą oczami młodych ludzi, którym bliska jest kultura streetowa.

Kate Bosworth na okładce marcowego Nylon Kate Bosworth na okładce marcowego Nylon fot. Nylon

Nylon

Istnieje na rynku od 1999 roku. W składzie założycieli była modelka Helena Christensen, która pełniła w redakcji funkcję dyrektor artystycznej i naczelnego fotografa. Na okładce pojawiają się młode rocznikowo gwiazdy, a moda jest kolorowa i lekko zwariowana. Pismo ma też swoją edycję dla mężczyzn ''Nylon Guys''.

Beyonce w marcowym L'Officiel Beyonce w marcowym L'Officiel fot. beyonceworld.net

L'Officiel

Francuskie pismo dedykowane modzie i wyższym sferom, a adresowane do lepiej uposażonych kobiet. Pierwszy numer ukazał się w 1921 roku. Obecnie miesięcznik ma wiele edycji na całym świecie - m.in. rosyjską, japońską, holenderską i indyjską. Modni panowie mogą znaleźć coś dla siebie w osobnym tytule ''L'Officiel Hommes''.

Victoria Beckham na okładce NUMERO Victoria Beckham na okładce NUMERO Numero

Numéro

Miesięcznik powstał w 1999 roku i szybko zyskał uznanie wśród ludzi, którzy w modzie najbardziej lubią awangardę. Odważne i oryginalne sesje modowe przeplatają się z materiałami poświęconymi sztuce i muzyce. Gazeta wyróżnia się niecodziennym layoutem i grafiką.

Więcej o: