To najlepsza wiadomość dla łasuchów. Czekolada wcale nie tak szkodliwa? Wszystko już wiadomo

To świetna wiadomość dla czekoladoholików. Mówi się, że przy niektórych schorzeniach czekolady lepiej unikać, ale okazuje się, że to nie musi być do końca prawda. Najnowsze badania przeczą tej tezie i wykazują, że przekąska może przyczynić się do poprawy zdrowia.
Czy jedzenie czekolady jest zdrowe? 'Pozwól sobie na okazjonalną ucztę'
Czy jedzenie czekolady jest zdrowe? 'Pozwól sobie na okazjonalną ucztę', istock/@Alex Milan

Wykorzystanie ziaren kakaowca znane jest od wieków. Majowie i Aztekowie wykorzystywali je do przyrządzania "napoju bogów" o nazwie xococalit. Były to starte ziarna z dodatkiem pieprzu, chilli i cynamonu, a napój był gorzki i cierpki. Na pierwszą tabliczkę czekolady, jaką znamy obecnie, trzeba było jednak poczekać aż do 1847 roku, kiedy wyprodukowała ją firma Fry & Sons. Wiele mówi się o tym, że przy niektórych schorzeniach lepiej jej unikać. Czy czekolada jest zdrowa? Badacze obalili popularny mit.

Zobacz wideo Blok czekoladowy XXI wieku

Czy warto jeść czekoladę? Nowe badania przyniosły zdumiewające wyniki 

Naukowcy opublikowali badania w British Journal of Nutrition. Przeprowadzili próbę na 1153 osobach w przedziale wiekowym od 18 do 69 lat. Chcieli odpowiedzieć na pytania, jak czekolada wpływa na zdrowie, czy ma związek z chorobami wątroby oraz czy szkodzi osobom z insulinoopornością. Wyniki okazały się zaskakujące.

Zobacz też: Masz małą łazienkę? Pomaluj ściany na ten kolor. Pomieszczenie od razu wyda się dwa razy większe

Czekolada
Czekoladaistock/@Say-Cheese

Część badanych jadła dziennie 25 g ciemnej czekolady, a druga grupa spożywała około 100 g. Okazało się, że nawet małe dawki czekolady pozytywnie wpływały na zdrowie, ale im więcej tego przysmaku jedli badani, tym lepsze osiągali wyniki. W organizmie zmniejszała się insulinooporność, a enzymy wątrobowe działały sprawniej.

Czy jedzenie czekolady jest zdrowe? "Pozwól sobie na okazjonalną ucztę"

Jak podaje portal zdrowie.gazeta.pl, czekolada jest dobrym źródłem magnezu, żelaza i potasu. Zawiera również flawonoidy, które chronią układ krwionośny, zapobiegają tworzeniu się zakrzepów i chronią organizm przed infekcjami. Najlepiej sięgać po gorzką z jak największą ilością kakao, ponieważ jej IG (indeks glikemiczny) wynosi 22, a mlecznej więcej, bo 49. Ta druga ma też więcej cukru. W jednej tabliczce średnio jest go aż 52 g, podczas gdy w wersji gorzkiej 26 g. A co z czekoladą na diecie odchudzającej? Dietetyczka Karen Lau z Joslin Diabetes Center w Bostonie cytowana przez everydayhealth.com wyjaśniła, że nie warto rezygnować całkowicie z tej przekąski. - Pozwól sobie na okazjonalną ucztę. Całkowite wyeliminowanie smakołyków z diety może przynieść odwrotny skutek, bo może się okazać, że będziesz coraz bardziej pragnąć tych pokarmów  - powiedziała. W razie wątpliwości w kwestii spożycia czekolady należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Warto również pamiętać, że kakao może wywoływać alergie. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.

Więcej o: