Więcej historii przeczytasz na Gazeta.pl.
Coraz częściej zdarza się, że pracownicy, którzy lubią swoją pracę i dobrze wypełniają swoje obowiązki, decydują się na zmianę. Pracodawcy winią za to "młode pokolenie" i czasy, w których żyjemy. Okazuje się jednak, że w większości przypadków, to przełożeni są odpowiedzialni za decyzję o zmianę. Już jakiś czas temu w "Forbes Women" mówiła o tym konsultantka ds. zarządzania Terina Allen. Teraz na portalu Wemeancareer pojawiło się zestawienie sześciu zachowań szefów, które sprawią, że dobry pracownik odejdzie.
Pierwszym zachowaniem, które potrafi zepsuć relacje w biurze i zniechęcić pracownika do wykonywania powierzonych zadań jest brak zaufania. Przełożeni, którzy chcą mieć nad wszystkim kontrolę i nie potrafią dać pracownikowi przestrzeni do wykazania się, są uważani za toksycznych. Doradzanie, poprawianie i analizowanie każdego etapu wykonywanej pracy może spowodować u pracownika niepokój i niepotrzebny stres. To ważne, żeby ufać pracownikowi, że wykonuje swoją pracę jak najlepiej. Oczywiście nie ma niczego złego w dawaniu wskazówek, ale nadmierna kontrola nikomu nie służy.
Pracownicy, którzy nie czują się doceniani szybko się zniechęcają. Niesprawiedliwe wynagradzanie, nieprzyznawanie premii i bonusów, to czynniki, które mają ogromny wpływ na decyzję o odejściu. Jednak nie zawsze chodzi o pieniądze. Menedżerowie, którzy nie chwalą wykonanej przez swoich podopiecznych pracy, tworzą negatywną atmosferę. Prawdopodobne jest, że pracownik będzie szukał miejsca pracy, które doceni jego wkład w rozwój firmy.
Co sprawia, że pracownik jest dobry w swojej pracy? Przede wszystkim to, że jest ambitny i chce poszerzać swoje kompetencje. Niestety nie wszyscy szefowie zdają sobie z tego sprawę. Zamiast motywować swój zespół do rozwoju i poszerzania kompetencji i zapewniać im szkolenia w innych obszarach, skupiają się na delegowaniu im w kółko tych samych obowiązków. Monotonia i brak perspektyw rozwoju sprawiają, że ambitni ludzie szukają wyzwań gdzieś indziej.
Innym częstym powodem odejścia dobrych pracowników jest posiadanie kierownika o słabych umiejętnościach przywódczych. Na przykład mogą mieć słabe umiejętności interpersonalne lub nie potrafią komunikować się skutecznie z pracownikami. Często tworzą też toksyczne środowisko pracy.
Nierealne oczekiwania szefa wobec pracownika są najczęstszą przyczyną braku satysfakcji z pracy. Pracownicy często są przytłaczani obowiązkami, które nie mieszczą się w zakresie pełnionego przez nich stanowiska. Zdarza się, że zostają "po godzinach" i nie dostają za to wynagrodzenia. Oczekiwania szefa zaburzają równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Dużym błędem popełnianym przez menedżerów jest brak szacunku dla pracowników. Patrzenie na nich z góry i zakładanie, że są tylko po to, żeby wykonywać polecenia, to błąd. Do każdego należy podejść indywidualnie i komunikować się na zasadzie partnerstwa. Ignorowanie problemów zgłaszanych przez pracownika i przypisywanie sobie jego zasług to dobre powody, aby poszukać zatrudnienia gdzieś indziej.