6 grzechów szefa, które sprawią, że dobry pracownik odejdzie

Pierwsi przychodzą do pracy i wychodzą ostatni, sumiennie wypełniają powierzone im zadania, wychodzą z inicjatywą i mają głowę pełną pomysłów. W pracy uchodzą za idealnych pracowników. Dlaczego więc z dnia na dzień pakują swoje rzeczy i składają wypowiedzenie? Powodem może być zachowanie szefa. Oto 6 zachowań, które zniechęcą nawet dobrego pracownika.

Więcej historii przeczytasz na Gazeta.pl.

Coraz częściej zdarza się, że pracownicy, którzy lubią swoją pracę i dobrze wypełniają swoje obowiązki, decydują się na zmianę. Pracodawcy winią za to "młode pokolenie" i czasy, w których żyjemy. Okazuje się jednak, że w większości przypadków, to przełożeni są odpowiedzialni za decyzję o zmianę. Już jakiś czas temu w "Forbes Women" mówiła o tym konsultantka ds. zarządzania Terina Allen. Teraz na portalu Wemeancareer pojawiło się zestawienie sześciu zachowań szefów, które sprawią, że dobry pracownik odejdzie. 

Zobacz wideo Ile powinna zarabiać kobieta?

1. Brak zaufania do pracownika

Pierwszym zachowaniem, które potrafi zepsuć relacje w biurze i zniechęcić pracownika do wykonywania powierzonych zadań jest brak zaufania. Przełożeni, którzy chcą mieć nad wszystkim kontrolę i nie potrafią dać pracownikowi przestrzeni do wykazania się, są uważani za toksycznych. Doradzanie, poprawianie i analizowanie każdego etapu wykonywanej pracy może spowodować u pracownika niepokój i niepotrzebny stres. To ważne, żeby ufać pracownikowi, że wykonuje swoją pracę jak najlepiej. Oczywiście nie ma niczego złego w dawaniu wskazówek, ale nadmierna kontrola nikomu nie służy.

2. Niedocenianie sukcesów 

Pracownicy, którzy nie czują się doceniani szybko się zniechęcają. Niesprawiedliwe wynagradzanie, nieprzyznawanie premii i bonusów, to czynniki, które mają ogromny wpływ na decyzję o odejściu. Jednak nie zawsze chodzi o pieniądze. Menedżerowie, którzy nie chwalą wykonanej przez swoich podopiecznych pracy, tworzą negatywną atmosferę. Prawdopodobne jest, że pracownik będzie szukał miejsca pracy, które doceni jego wkład w rozwój firmy.

3. Brak motywacji do rozwoju

Co sprawia, że pracownik jest dobry w swojej pracy? Przede wszystkim to, że jest ambitny i chce poszerzać swoje kompetencje. Niestety nie wszyscy szefowie zdają sobie z tego sprawę. Zamiast motywować swój zespół do rozwoju i poszerzania kompetencji i zapewniać im szkolenia w innych obszarach, skupiają się na delegowaniu im w kółko tych samych obowiązków. Monotonia i brak perspektyw rozwoju sprawiają, że ambitni ludzie szukają wyzwań gdzieś indziej.

 4. Słabe umiejętności menedżerskie

Innym częstym powodem odejścia dobrych pracowników jest posiadanie kierownika o słabych umiejętnościach przywódczych. Na przykład mogą mieć słabe umiejętności interpersonalne lub nie potrafią komunikować się skutecznie z pracownikami. Często tworzą też toksyczne środowisko pracy.

5. Nierealne oczekiwania

Nierealne oczekiwania szefa wobec pracownika są najczęstszą przyczyną braku satysfakcji z pracy. Pracownicy często są przytłaczani obowiązkami, które nie mieszczą się w zakresie pełnionego przez nich stanowiska. Zdarza się, że zostają "po godzinach" i nie dostają za to wynagrodzenia. Oczekiwania szefa zaburzają równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym.

6. Nieszanowanie pracowników

Dużym błędem popełnianym przez menedżerów jest brak szacunku dla pracowników. Patrzenie na nich z góry i zakładanie, że są tylko po to, żeby wykonywać polecenia, to błąd. Do każdego należy podejść indywidualnie i komunikować się na zasadzie partnerstwa. Ignorowanie problemów zgłaszanych przez pracownika i przypisywanie sobie jego zasług to dobre powody, aby poszukać zatrudnienia gdzieś indziej.

emerytura Wyższa emerytura dla tych seniorek. Kiedy muszą złożyć wniosek?

Więcej o: