6 błędów w odchudzaniu

Często drobne błędy, których nie jesteśmy świadomi, a które popełniamy na co dzień, niweczą efekty naszej diety i uniemożliwiają schudnięcie. Sprawdź, czy nie powinieneś baczniej przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym.
sól sól shuttesrtock

Sól

Zalecane przez WHO, maksymalne spożycie chlorku sodu to 5 g na dobę. Statystyczny Polak zjada od 10-15 g soli w ciągu doby. Nie służy to ani naszemu zdrowiu ani sylwetce. Jony sodowe zatrzymują wodę w komórkach, zapobiegają odwodnieniu organizmu i są nam niezbędne, ale ich nadmiar prowadzi do wzrostu ciśnienia osmotycznego. W organizmie gromadzi się zbędna woda, powstają obrzęki, nadciśnienie tętnicze. Nadmierne spożycie soli podnosi ryzyko wielu chorób układu krążenia, wystąpienia nadciśnienia, wylewu czy jaskry. Bywa przez niektórych badaczy wiązane także z podwyższonym ryzykiem wystąpienia raka żołądka.  Na co dzień trzeba pamiętać, że sól spożywamy we wszystkich posiłkach, nie tylko tych mocno dosalanych. Mleko, pieczywo, jogurty, sery, nawet słodycze - wszystkie te produkty zawierają chlorek sodu.

Oferta Partnera - Zamów dietę i schudnij do lata

owoce owoce shuttersock

Zbyt dużo owoców w diecie

Poważnym a częstym błędem jest traktowanie owoców jako niskokalorycznej przekąski. Owoce zawierają dużo wody, błonnik, ale większość z nich jest także źródłem dużej ilości łatwoprzyswajalnych cukrów. Dlatego lepiej zastąpić je warzywami. Oczywiście owoce są zdrowe, a latem trudno oprzeć się sezonowym przysmakom takim jak czereśnie, truskawki, arbuzy. Najlepiej wybierać owoce, które mają jak najwięcej wody - np. arbuz, a decydując się na porcję jagód czy czereśni, zjeść ich garść, a nie pół kilograma.

Oferta Partnera - Zamów dietę i schudnij do lata

Zapiekane ziemniaki Zapiekane ziemniaki shutterstock

Zła kompozycja posiłków

Jeśli w diecie brakuje podstawowych witamin, minerałów, jest za mało białka, tłuszczów lub węglowodanów, szybciej odczuwamy głód. Zaburza to także proces przemiany materii. Jeśli chcesz szybko schudnąć i nie mieć problemów z utrzymaniem wagi, musisz zdawać sobie sprawę z tego, jak powinna być skonstruowana prawidłowa dieta. Ważny jest nie tylko ujemny bilans kaloryczny, ale także to, jak skomponowane są posiłki.

a a shutterstock

Łączenie w czasie jednego posiłku tłuszczów, cukrów i białek

Zasada jest prosta: im więcej produktów ze sobą połączymy - zwłaszcza gdy są to produkty wyjątkowo bogate w tłuszcz, białko czy węglowodany - tym gorzej. Dobrym przykładem są tu np. ciasta z kremem. Są wyjątkowo tuczące, bo zawierają zarówno jaja, będące źródłem białka, bardzo dużo węglowodanów i tłuszcz. Są bombą kaloryczną, którą nasz organizm trawi bardzo długo. Po obfitym posiłku, w którym znajdują się produkty z trzech grup - białka, tłuszcze i cukry w dużych ilościach, organizm nie jest w stanie efektywnie wykorzystać wszystkiego, co zostanie mu dostarczone i nie nadąża z przemianą metaboliczną składników pokarmowych. Wątroba, która bierze udział w przemianie metabolicznej składników pokarmowych ze wszystkich trzech grup, o wiele gorzej poradzi sobie z wszystkimi na raz w tym samym czasie, niż z przemianą jednej grupy - np. tylko węglowodanów.

napoje napoje shuttertsock

Napoje

Niezależnie od tego, czy wybierzemy jogurt, kefir, kawę, sok czy inny napój, musimy brać pod uwagę także wartość kaloryczną tego, co pijemy. Większość napojów, zarówno tych mlecznych, owocowych czy gazowanych, zawiera wyłącznie węglowodany proste, które natychmiast dostarczają dużą dawkę cukru do organizmu.

dieta dieta shutterstock

Jedzenie jak nagroda

Częstym problemem dla osób, które mają kłopoty z wagą, jest traktowanie jedzenia nie jako paliwa, dzięki któremu organizm może normalnie funkcjonować, ale jako nagrody, substytutu lub sposobu na zabicie nudy. Do czego służy jedzenie? Ma dostarczyć niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Jemy po to, żeby mieć siłę do działania. Problem zaczyna się wtedy, kiedy ulubionym działaniem jest jedzenie. Wyjście na kolację z przyjaciółmi, plotki w cukierni, pizza po pracy - jeśli tak lubimy spędzać wolny czas, na pewno prędzej czy później odbije się to na problemach z wagą. Zawsze jedząc więcej, niż jesteśmy w stanie spalić, narażamy się na nadwagę.