Na zdjęciu para biorąca ślub w wakacje 1936 roku. Szczęśliwą i uśmiechniętą panną młodą jest Jadwiga Dąbrowska, a jej wybrankiem Henryk Paschalski. On, ubrany w elegancki frak, z gładko zaczesanymi włosami, pozując do fotografii nie potrafi ukryć lekkiego napięcia. Ona czule trzyma męża pod ramię i radośnie się uśmiecha. Panna młoda wygląda olśniewająco w długiej, prostej sukni z bufiastymi rękawami i szarfą zawiązaną w talii. Za jedyną ozdobę służy jej bransoletka na przegubie ręki. Nawet uczesanie - pofalowane włosy sięgające za ucho w niczym nie przypominają dzisiejszych koków-loków.
Przed warszawskim kościołem pozują świeżo upieczeni małżonkowie - tancerka Janina Leitzkówna i łódzki przemysłowiec Lucjan Szyffer. Panna młoda w stroju, w którym współcześnie przyszłe żony pojawiają się częściej w urzędzie stanu cywilnego niż w kościele. Prostą sukienkę z żakietem i jasnymi butami uzupełnia kapelusik z woalką. Pan młody użycza jej ramienia w idealnie skrojonym garniturze. W tle uwagę zwracają zaproszeni goście - równie eleganccy, co para młoda.
We wrześniu 1932 roku w katedrze wawelskiej miał miejsce ślub iście arystokratyczny. Sakramentalne ''tak'' powiedzieli sobie księżniczka Cecylia Lubomirska i książę Obojga Sycylii Gabriel Bourbon. Panna młoda na tę okazję założyła skromną i zakrywającą jej wdzięki suknię do kostek. Na głowie upięła welon, spod którego wystawały niezbyt długie falowane włosy. Książę Bourbon w dniu ślubu wystąpił w galowym mundurze.
W kwietniu 1936 roku w warszawskim kościele św. Anny przysięgę małżeńską złożyli sobie hrabina Zofia Potocka i hrabia Kazimierz Mańkowski. Panna młoda wystąpiła z tej okazji w długiej sukni, białym płaszczu (być może futrze) i welonie ozdobionym małymi kwiatami. Pan młody, chociaż ubranie przykrył płaszczem, musiał założyć frak, bo do tylko do niego pasuje cylinder, który trzyma w dłoni.
W styczniu 1939 roku w bibliotece pałacu Potockich do ślubnego pamiątkowego zdjęcia pozowała młoda para - hrabina Róża Potocka i hrabia Kazimierz Mycielski. Pan młody - niższy od swojej wybranki radośnie uśmiechał się spod wąsa. Panna młoda z okazji ślubu założyła suknię z trenem z połyskującego materiału i ozdobiony koronką welon.
Czy to hrabianka Zofia Szembek była filigranową kobietą, czy może książę Lew Jerzy Sapiecha mężczyzną jak góra? Stojąc obok świeżo poślubionego małżonka pani Sapiechowa wyglądała jak dziewczynka idąca do Pierwszej Komunii. Taka zresztą w kroju była jej sukienka - prosta, zabudowana pod szyją, z rozkloszowaną spódnicą. Pan młody wystąpił w mundurze - tutaj prosimy o pomoc znawców - nam się wydaje, że to mundur kawalerzysty.
W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego natrafiliśmy na zdjęcie sukni ślubnej, która z pewnością wzbudziłaby furorę także i dzisiaj. Piękna, biała suknia z finezyjnie ozdobionymi rękawami i dekoltem to kreacja panny Wohl. Szczęśliwym małżonkiem tej ze smakiem ubranej panny młodej był S. Wieselberger - stylowo wyglądał w swoim fraku, na tle szykownego wnętrza.
Pięć i pół roku przed wybuchem drugiej wojny światowej, na ślubnym kobiercu w katedrze na Wawelu stanęli: Elżbieta Złotkowska i podpułkownik Wojska Polskiego Włodzimierz Nałęcz-Gembicki. Z tej okazji panna młoda wystąpiła w białej sukni do samej ziemi z ozdobionym haftem dekoltem oraz w kapelusiku z krótką woalką. W rękach żony znalazł się imponujących rozmiarów bukiet ślubny. Pan młody dodał jej szyku ubrany w mundur z odznaczeniami i szablą u boku.
To zdjęcie przedstawia parę, która na ślubnym kobiercu stanęła w czasie wojny, w czerwcu 1941 roku. Irena Chanowska założyła piękną sukienkę z kontrafałdą i długimi, zakończonymi bufkami rękawami. Na głowie, oprócz geometrycznej fryzury, znalazł się także skromny welon. Panna młoda zamiast bukietu ślubnego trzymała w rękach gałązkę bzu. Pan młody nie ustępował wybrance pod względem elegancji. Nas zastanawiają białe rękawiczki w jego kieszeni.
Partnerem Projektu jest Narodowe Archiwum Cyfrowe www.nac.gov.pl.