Czym się strułeś, tym się lecz? Dietetyk mówi: NIE. Podaje konkretne wskazówki, dzięki którym pokonasz kaca

Jak uciec przed kacem? Nie pić, to jasne. Nawet jeśli alkoholu na imprezie będzie sporo, to kac może być mniej dotkliwy. O to, jak radzić sobie dzień po sylwestrze, zapytaliśmy dietetyczkę - Hannę Stolińską-Fiedorowicz.
Bóle głowy, zawroty głowy, mdłości, uczucie rozbicia - brzmi znajomo? To nic innego jak zatrucie organizmu alkoholem. Bóle głowy, zawroty głowy, mdłości, uczucie rozbicia - brzmi znajomo? To nic innego jak zatrucie organizmu alkoholem. istock.com

Czym się strułeś, tym się lecz? Dietetyk mówi: NIE. Lista konkretnych wskazówek, dzięki którym pokonasz kaca

Bóle głowy, zawroty głowy, mdłości, uczucie rozbicia - to nic innego jak zatrucie organizmu alkoholem. Głównym winowajcą naszego samopoczucia jest etanol, który w wątrobie zostaje przekształcony najpierw w trujący aldehyd octowy, a następnie w kwas octowy. Organizm radzi sobie z nim głównie przez wydalenie go wraz z moczem. Jednak zanim to nastąpi, musimy borykać się z wieloma przykrymi dolegliwościami, które zostały objęte słowem, które mówi wszystko - kac.

Kawą? Klinem? To mit!

Sposobów na kaca jest wiele, jednak nie każdy skuteczny, a niektóre mogą wręcz zaszkodzić. - Jednym z najbardziej powszechnych mitów jest leczenie kaca zgodnie z zasadą "klin klinem". Każdego fana tej metody ostrzegam: to nie sposób na wyleczenie kaca, a jedynie odroczenie go - mówi Hanna Stolińska-Fiedorowicz.

Drugim mitem, z którym ekspertka się rozprawia, jest picie kawy dzień po imprezie. - Nie polecam. Kawa odwadnia i zamiast pomóc, szkodzi. Lepiej sięgnąć po wodę mineralną z cytryną, taki napój efektywniej postawi nas na nogi. Przestrzegam również przed tłustym, ciężkim jedzeniem dzień po. Nasz żołądek jest tak zmaltretowany, że nie powinniśmy mu jeszcze serwować frytek czy kebabu.

cytrusy cytrusy istock.com

Przed imprezą

Jeśli masz możliwość, dzień przed imprezą połóż się wcześnie spać i zjedz dużo wartościowych i niskoprzetworzonych produktów. Nawodniony, odżywiony i wypoczęty organizm lepiej poradzi sobie z wyzwaniem, jakie przed nim zamierzasz postawić.

W dzień imprezy zadbaj o wysoki poziom glukozy we krwi. Jedz wysokowęglowodanowe posiłki: kasze, makarony, ziemniaki, pieczywo.

Organizm lepiej poradzi sobie z kacem, jeśli tego samego dnia zjesz żywność bogatą w witaminę C (czerwona papryka, warzywa kapustne, cytrusy) oraz witaminę B (kasze, płatki owsiane, ryż, warzywa strączkowe, mięso, orzechy). W ostateczności wesprzyj się suplementami.

Nawadniaj się! Pij wodę i ziołową herbatę. Unikaj za to kawy i czarnej herbaty.

Godzinę przed planowanym rozpoczęciem imprezy (lub wypiciem pierwszej jednostki alkoholu) zjedz obfity, tłusty posiłek. Zadbaj jednak o jakość tłuszczów (od oleju słonecznikowego lub smalcu lepszy będzie np. olej lniany, rzepakowy lub oliwa).

śledź śledź istock.com

Podczas imprezy

Jeśli jesteś uzależniony od nikotyny, spróbuj się mimo wszystko powstrzymać przed wypalaniem dużej liczby papierosów. By zapalić, wyjdź na zewnątrz, zamiast przesiadywać w palarni.

Decydując się na alkohol, zapomnij o kaloriach i jak najczęściej sięgaj po przekąski.

Pij nie tylko alkohol. Twoimi sprzymierzeńcami są: woda, soki, napary ziołowe. Zapomnij o gazowanych napojach.

Unikaj kawy. Picie jej może skutkować zwiększonym wydalaniem moczu i w efekcie - odwodnieniem. Ponadto kawa tylko pozornie daje poczucie wytrzeźwienia, w połączeniu z alkoholem potrafi za to przynieść poważne problemy kardiologiczne.

Nie mieszaj różnych rodzajów trunków!

Po imprezie kontynuuj proces nawadniania. Przed snem wypij szklankę wody, postaw sobie też butelkę z wodą obok łóżka.

Zadbaj też o to, aby w mieszkaniu nie było duszno. Przewietrz pokój i jeśli masz możliwość, zostaw okno rozszczelnione, by świeże powietrze mogło się przedostać do środka.

jajecznica jajecznica istock.com

Dzień po imprezie

Jeśli możesz, nie nastawiaj budzika. Postaraj się maksymalnie wyspać, gdyż to właśnie podczas snu organizm najlepiej się regeneruje.

Na śniadanie zjedz żywność bogatą w antyoksydanty, witaminy, potas, naturalne cukry. Dobrym pomysłem jest jajecznica, żytnie pieczywo i sok z pomidorów. Na drugie śniadanie przygotuj sobie koktajl mocy: zmiksuj pietruszkę, banana, jagody (mogą być mrożone) i sok z cytryny.

W ciągu dnia popijaj napój izotoniczny (NIE energetyczny!). Dostarczy elektrolitów, których dziś tak bardzo potrzebujesz.

Weź chłodny prysznic i wyjdź na spacer. Umiarkowana aktywność fizyczna na pewno pomoże.

Dla odważnych: "ostrygi po polsku". Ten przedwojenny sposób na kaca był ponoć popularny w kręgach oficerskich. Polegał na wypiciu mikstury składającej się ze szklanki tłustej śmietany, kieliszka oliwy, dwóch żółtek i soku z cytryny. Całość zagryzało się ziarnami palonej kawy.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz - absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, pracownik Instytutu Żywności i Żywienia, lider zadania dotyczącego nadwagi i otyłości w Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy. Współpracuje z osobami z problemem nadwagi i otyłości, chorób diet zależnych oraz będących na dietach alternatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem diet roślinnych.