Dietetycznie i zdrowo? To możliwe

Zdrowa dieta to nie tylko to co znajduje się na talerzu. To również radość z jedzenia, sposób przechowywania, przyrządzania i podawania posiłków. Dowiedz się dlaczego warto jeść małe owoce i dlaczego lepiej pieprzyć niż solić.
warzywa warzywa shutterstock

Warzywa gotuj w całości

Amerykańscy naukowcy z Agricultural Research Service zachęcają, aby ziemniaki gotować w całości. Dzięki temu warzywa zatrzymują o połowę więcej obniżającego ciśnienie krwi potasu niż te krojone. To samo dotyczy marchewek w których znajduje się falkarinol - wielofunkcyjny nienasycony organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi. Badania na szczurach przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Newcastle we współpracy z naukowcami duńskimi wskazały, że falkarinol redukuje ryzyko rozwoju raka. W Stanach Zjednoczonych falkarinol został umieszczony przez National Cancer Institute na liście naturalnych związków o działaniu przeciwnowotworowym. Marchewki gotowana w całości zachowuje o 25 proc. więcej przeciwnowotworowego związku niż te gotowane w kawałkach! Dodatkowo wszystkie warzywa gotowana w całości zachowują lepsze walory smakowe!

Oferta Partnera - Zamów dietę i schudnij do lata

dieta dieta shutterstock

Ciesz się kiedy jesz

Szwedzcy naukowcy poprosili grupę Tajek i Szwedek, aby zjadły tradycyjne tajskie danie serwowane z curry. Kiedy zmierzono ile żelaza z posiłku przyswoiły kobiety okazało się, że Tajki miały go aż o połowę więcej. Okazuje się, że kiedy coś lubimy i mamy przyjemność z jedzenia, wówczas nie tylko lepiej pracuje metabolizm, ale "zadowolony" organizm przyswaja więcej minerałów i witamin.

owoce owoce shutterstock

Wybieraj małe owoce

Większe nie znaczy zdrowsze. Mniejsze owoce, wbrew pozorom, zawierają więcej odżywczych składników niż dorodne jabłka czy śliwki. Im większe warzywo czy owoc, tym więcej w nim wody. Zasada to dotyczy wszystkich warzyw i owoców, a szczególnie truskawek i melonów.

pieprz pieprz shuttesrtock

Czarny pieprz

Czarny pieprz to przyprawa zawierająca piperynę. To organiczny związek chemiczny pobudzający zakończenia nerwowe w przewodzie pokarmowym. Piperyna wzmacnia wydzielanie soku żołądkowego. Pobudza też wydzielanie soków trawiennych, polepsza trawienie pokarmu, poprawia ukrwienie tkanek, wzmaga diurezę.

Oliwa z oliwek to drogocenny skarb dla zdrowia Oliwa z oliwek to drogocenny skarb dla zdrowia Shutterstock

Nie wykluczaj z diety tłuszczy roślinnych

Warzywa i owoce jemy między innymi dlatego, że są doskonałym źródłem antyoksydantów. Ważne aby organizm przyswoił ich jak najwięcej. Pomoże w tym łączenie warzyw ze zdrowymi tłuszczami roślinnymi. Naukowcy z uniwersytetu z Ohio dowiedli, że świeży szpinak serwowany z oliwą, z awokado, orzechami dostarcza o cztery razy więcej antyoksydantów i aż o 14 razy więcej beta karotenu niż ten spożywany bez dodatku tłuszczy roślinnych. Do wody w której gotujemy warzywa można też dodać łyżkę oliwy. Warzywa powinno gotować się na małym ogniu.

owoce owoce shuttterstock

Owoce i warzywa trzymaj w temperaturze pokojowej

Niektóre owoce są lepsze i zdrowsze kiedy poleżą. Ważne jest jednak, aby nie przechowywać ich w lodówce. W temperaturze pokojowej niektóre owoce i warzywa stają się pożywniejsze. Dotyczy to np. pomidorów, arbuzów, czerwonych grapefruitów w których - w pokojowej temperaturze - zwiększa się ilość likopenów: przeciwutleniaczy, które posiadają właściwości chroniące organizm przed licznymi chorobami układu krwionośnego, a przede wszystkim przed rakiem